Firmy si své lidi hýčkají

Lidové noviny

Stravenky už jsou považovány za běžný benefit. Zaměstnavatelé proto přicházejí s novými lákadly.

Systémy zaměstnaneckých benefitů jsou rok od roku pestřejší. Lidí je totiž pořád ještě nedostatek, takže mnohé firmy se své pracovníky snaží všemi možnými způsoby hýčkat. Některé firmy se jich přímo ptají, co by chtěli.

„Zaměstnanci jsou spolutvůrci změn v naší společnosti, oblast benefitů nevyjímaje,“ potvrzuje Lukáš Hendrych z poradenské společnosti BDO. „Každoročně proto mají možnost se v průzkumu spokojenosti zaměstnanců vyjádřit, jaké benefity jsou pro ně atraktivní. Díky tomu máme jasnou představu o tom, co naši lidé potřebují.“

Kromě stravenek, příspěvků na penzijní spoření či životní pojištění, jazykových kurzů a podobně, tedy věcí, které již většina lidí vnímá jako samozřejmost, firmy přicházejí s dalšími benefity. Stále více firem využívá systém Cafeterie, kdy si lidé mohou své benefity vybrat podle vlastních priorit, či třeba MultiSport karty.

Nejžádanější jsou ovšem podle portálu Platy.cz benefity zaměřené na vyvážení pracovního a soukromého života. „Jinými slovy, lidé požadují především flexibilitu ve způsobu práce, tedy například flexibilní pracovní dobu či možnost home office, a dále dovolenou navíc,“ říká Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup.

Celá řada firem tak dnes nabízí nad rámec zákona ještě další (pátý) týden placené dovolené. A například pracovníci BNP Paribas Cardif Pojišťovny mají nad těchto pět týdnů další dovolenou navíc podle odpracovaných let. „Jiné firmy zase mají třeba narozeninové volno či volno pro novopečené otce nad rámec zákona,“ uvedl Michal Novák z portálu Profesia.cz. Mnoho firem nabízí rovněž takzvané sick days (zdravotní volno).

Tam, kde to povaha práce umožňuje, vycházejí zaměstnavatelé lidem vstříc, i co se týče úpravy pracovní doby. „Chápeme, že zaměstnanci mají svůj osobní život, rodinu a zájmy, a umožňujeme jim, aby i na tyto povinnosti měli čas. Dosud se nám nestalo, že by toho někdo zneužíval na úkor výsledků práce,“ říká Kateřina Lukášová, ředitelka lidských zdrojů společnosti Sazka. Zaměstnancům tak nabízejí flexibilní pracovní dobu, zkrácené úvazky i práci z domova.

Například výrobní firmy ale takovou flexibilitu svým lidem nabídnout nemohou – jejich provoz to neumožňuje. Ve výrobě tak lidé kromě platu řeší zejména dopravní dostupnost. „Pokud je dojezdovost horší, zaměstnanci poptávají firemní svozové autobusy nebo příspěvky na dopravu,“ říká Halbrštát. „Velkou výhodou je také čisté prostředí a dobrá kantýna,“ dodává.

Napříč obory pak mnohé firmy přispívají rodičům malých dětí na školku nebo hlídání, některé mají firemní školku. Pro starší děti v době prázdnin organizují příměstské tábory, ty větší mají své vlastní pobytové tábory, případně na ně rodičům alespoň přispívají.

Benefity z vlastních zdrojů

Část benefitů se odvíjí i od oboru, v němž firma podniká. Třeba společnost Home Credit poskytuje svým lidem úvěr až do půl milionu korun za výhodných podmínek nebo využití kreditní kartu s lepším úrokem a bez poplatků.

Zaměstnanci firmy Cimex, která je vlastníkem OREA Hotels & Resorts, mají jako benefit pobyt s celou rodinou ve všech hotelech řetězce za extrémně výhodných podmínek, a to jak při ubytování, tak ve službách.

A Sazka, která je úzce spojena se sportem, má pro změnu přímo ve své budově fitness centrum, kde si zaměstnanci mohou během dne zacvičit. Firmě SSI Group se zase osvědčily kurzy první pomoci s velmi reálnými modelovými situacemi či výuka bojového umění krav maga.

Zvláště u mladých firem a start-upů se pak objevují benefity zcela jiného charakteru, někdy bezmála z kategorie sci-fi. „Sázejí totiž na kreativní prostředí s řadou zajímavých možností pro relaxaci – kulečníkovým stolem nebo herní konzolí počínaje a dodávkou zajímavého občerstvení konče,“ popisuje Novák.

A občas jdou ještě dál. „Čas od času pozveme tatéra, který se celý den věnuje jen našim zaměstnancům,“ říká Olga Henčlová, která má na starosti lidské zdroje ve firmě Footshop. „Také máme beach office. To je letní dům v Itálii, kam během léta mohou zaměstnanci odjet.“

Lektoři projektu Feel Good Company zase ve firmách vedou třeba lekce hry na digitální piano, zakládají firemní kapely a sbory či organizují workshopy na zdravé běhání nebo „vydýchání“ emocí.

Čas od času pozveme tatéra, který se celý den věnuje jen našim zaměstnancům, OLGA HENČLOVÁ Footshop.